Ten dělá to a ten zas tohle. Jak ale v praxi poznáte, kterým podnikatelským směrem se vydat? Prozradíme Vám tipy, jak můžete přijít na to, v čem začít podnikat.
1) Věnujte se tomu, v čem vynikáte
Když svou práci milujete, zákazníci to poznají. Pokud máte ve svém oboru vzdělání a léta zkušeností, proč je nevyužít pro vlastní podnikání? Talent a praxe Vám snadno zajistí konkurenční výhodu. Pracujete podle svých pravidel, stačí své schopnosti umět prodat.
U některých druhů živností je na trhu specialistů nedostatek – pokud podobnou činnost ovládáte, máte ideální startovní pozici.
2) Naslouchejte lidem
Dobrá strategie je vsadit na to, co lidé aktuálně chtějí a potřebují. Udělejte si průzkum trhu a ptejte se. Zjistěte si, co nabízí konkurence – a co zákazníkům na její nabídce nevyhovuje.
Zajímejte se o současné trendy a dění ve společnosti. Na co dnes lidé slyší, co je v módě? O čem se hodně diskutuje v médiích? Na co sázejí známé značky?
Nyní se například často skloňují pojmy jako udržitelnost, AI a technologie – možná Vás napadne zajímavý byznys právě v těchto oblastech.
Hodí se mít také přehled o celkové situaci v zemi. Šikovný podnikatel z ní umí vytěžit. Jaká je ekonomická situace? Jaké problémy hýbou světem? Chystají se nějaké důležité zákony?
I když je aktuální dění důležité, při plánování myslete do budoucna. Módní trendy totiž často dlouho nevydrží. Připravte se na to už předem a navrhněte byznys plán, který obstojí dlouhodobě.
Tip! Nevíte, jak průzkum situace provést? Pomůže Vám náš průvodce strategickou analýzou.
3) Najděte mezeru na trhu
V ČR dnes podnikají stovky firem. Přesto stále existují oblasti trhu, které mají podnikatelský potenciál.
Zlatý důl mohou být třeba zákazníci, na které konkurence ve své nabídce „zapomněla“. Ostatní cílí na muže, ale o podobnou službu mají zájem i ženy? Buďte první, kdo ji nabídne.
Často nemusíte hledat ani nový zákaznický segment. Stačí zjistit, jaké problémy lidé řeší – a v čem jim třeba konkurence nedokáže pomoci. Zákazníci rádi nakupují večer po práci, ale všechny obchody mají tou dobou zavřeno? Založte si prodejnu, která bude mít otevřeno, kdy se jim to hodí.
Dobrým vodítkem je také positioning ostatních značek na trhu. Positioning je způsob, jakým se daná firma profiluje. Některé značky například sázejí na luxusní zboží a movité zákazníky. Jiné zase chtějí být co nejlevnější.
Jak toho využít? Řekněme, že se všichni Vaši konkurenti zaměřují na společenskou smetánku, ale o podobnou službu by stáli i chudší lidé. Vy jako první nabídnete nízkonákladové služby – a zájemci se jen pohrnou.
Tip! Není nutné přijít s neotřelým nápadem, který zboří svět. Často stačí zdokonalit produkt nebo službu, které už existují. Nebo zažitý koncept pojmout trochu jinak.
4) Hledejte inspiraci v zahraničí
Řada úspěšných podniků staví na modelu, který odkoukala v jiné zemi – tak proč ne Vy? Nemusíte být první na světě, kdo s inovativním konceptem přijde. Buďte jeden z prvních, kdo ho přinese do ČR.
Propátrejte web a hledejte inspiraci. O zajímavých startupech a nových technologiích se v médiích píše v jednom kuse.
A co dál?
Nápad nejdříve otestujte
Spousta „výborných“ nápadů končí v koši. Některé myšlenky totiž vypadají skvěle na papíře, ale v tvrdé realitě neobstojí. Stůjte proto nohama na zemi. Tržní prostředí dovede být kruté a chyby i naivita Vás mohou přijít draho. Zákazníci si vybírají, nečekejte proto, že Vám utrhají ruce hned, jakmile vstoupíte na trh. A ani konkurenti Vám nic nedarují.
Přesto se svým nápadem můžete uspět. Štěstí totiž přeje připraveným. Vyplatí se začít v malém a svůj výrobek (nebo službu) předem otestovat. Vytvořte si prototyp nebo nabídněte první vyzkoušení zdarma.
Zjistěte, zda bude o Vaši nabídku zájem. Spočítejte si, jestli Vám navrhovaný byznys model zaplatí účty. A ptejte se lidí, co by na Vašem produktu/službě zlepšili.
Poučte se z chyb ostatních
Chybami se člověk učí. A nemusí být ani Vaše. Řada Vašich předchůdců a konkurentů si už stejnou situací prošla. Přečtěte si, které podnikatelské problémy přitom řešili. Podívejte se, na čem si vylámala zuby konkurence. Lépe se tak na novou situaci připravíte.
Inspirací vše začíná
Napadlo Vás, s čím podnikat? Proměňte nápad v realitu! Sepište své myšlenky do jednoduchého byznys plánu. Začátky podnikání někdy bývají chaotické – díky plánu však budete mít jasno, kudy kam.
Poté zbývá vyřešit nezbytné formality. Oficiálně si založíte živnost nebo rovnou vlastní společnost a pustíte se do podnikání. Nevyhnete se ani administrativě – ale nemusíte na ni být sami. Se založením firmy Vám rádi pomohou naši specialisté. Stačí se jim ozvat pomocí formuláře níže.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.