Jak vytvořit podnikatelský záměr? Návod a vzor ke stažení

Podnikatelský záměr dá Vaší představě o nové firmě konkrétní podobu. Pomůže nejen při hledání investorů, ale i samotném rozjezdu podniku. Přečtěte si, jak by měl plán vypadat.

Co je podnikatelský plán?

Byznys plán neboli podnikatelský záměr shrnuje základní fakta o vznikající firmě. Neobsahuje přitom jen vysvětlení, v čem chcete podnikat, ale i konkrétní cíle byznysu, návrh strategií, jak jich dosáhnout a Vaše plány do budoucna pro jednotlivé oblasti podniku.

Tvorba podnikatelského záměru není povinná, při rozjezdu firmy Vám však poskytne cenné základy pro její správné směřování. Navíc se Vám bude hodit při dobrovolné registraci k DPH nebo jednání s potenciálními investory či bankou, pokud se chystáte žádat o podnikatelský úvěr.

Byznys plán obvykle řeší následující oblasti – každou z nich dále podrobněji rozebereme.

Obsah podnikatelského plánu

Situační analýza Průzkum konkurence, trhu, zjištění zájmu o plánovaný produkt/službu
Popis projektu Vize, mise a cíle podnikání, byznys model
Finanční plán Způsob financování, odhad rozpočtu a cashflow
Marketingový plán Definování cílové skupiny a produktová, cenová, distribuční a propagační strategie
Další strategie Výrobní plán, zajištění zaměstnanců, dodavatelů aj.
Časový harmonogram Plán úkolů, termíny, určení odpovědnosti za úkoly


Vzor podnikatelského záměru ke stažení: Všechny své postřehy pište do uceleného dokumentu, abyste se k nim mohli kdykoli vrátit nebo je prezentovat ostatním. Praktickou šablonu byznys plánu najdete mezi našimi vzory ke stažení – použijte a upravte si ji, jak potřebujete.

Základem je analýza

Na počátku každého podniku stojí nápad. Než do něj ale investujete celoživotní úspory, vyplatí se zvážit, zda má šanci uspět. Realita je totiž taková, že dobrých nápadů vznikají tisíce. Většina nových podniků však během prvních let existence zkrachuje – podle dat Eurostatu úvodních 5 let přežije méně než polovina firem.

Při tvorbě byznys plánu je proto na úvod důležité vědět, před čím stojíte. S tím Vám pomůže takzvaná situační analýza nebo také analýza prostředí. Mezi metody situační analýzy patří například analýza konkurence, PESTLE analýza nebo oblíbená SWOT matice. Pomocí nich určíte, kdo je Vaším zákazníkem, jak vypadá konkurence i celková situace na trhu.

Rozmyslete si také, jaký konkrétní produkt (případně službu) hodláte zákazníkům nabízet. Jakou pro ně bude mít přidanou hodnotu? A bude o něj vůbec zájem?


TIP: Zajímá Vás, jak jednotlivé metody analýzy použít? Přečtěte si náš článek o situační analýze.

Popis projektu, vize a cíle

Zásadním prvkem byznys plánu je shrnutí myšlenky Vašeho podnikání. Co bude náplní byznysu? Jak bude vypadat organizační struktura podniku? Jaká je Vaše vize do budoucna – kam to chcete s firmou dotáhnout?

Důležitým bodem je rovněž obchodní model podniku. Jak budete generovat zisk? Budete mít více zdrojů příjmu, nebo se zaměříte jen na jeden produkt či službu?

Až si ucelíte své představy, přetavte je do konkrétních cílů, které Vám pomohou s úvodním směřováním podniku. V tomto bodě se Vám budou hodit právě výstupy z dřívější analýzy.

Cíle doporučujeme vytvořit podle metody SMART. To znamená, že mají být ideálně specifické, měřitelné, realistické a časově ohraničené. Také je vhodné určit osobu zodpovědnou za jejich splnění.


TIP: Díky vizi, misi, cílům a hodnotám získáte Vy i Váš tým pomyslnou mapu firemní cesty a všichni budou mít jasno, kam směřujete. Přečtěte si, proč jsou důležité a jak je definovat.

Naplánujte strategii

Jakmile víte, kam se chcete dostat, přichází chvíle rozhodnout, jak k cíli dojít. Obecně platná šablona strategické/návrhové části podnikatelskéh záměru neexistuje – vždy rozpracujte oblasti, které jsou pro Váš byznys klíčové. Pro někoho to může být výrobní plán, pro jiného způsob získávání zaměstnanců. Obsah podnikatelského plánu nejčastěji zahrnuje tyto dvě strategie:

Finanční plán

Rozjezd podnikání něco stojí. V podnikatelském záměru proto nesmí chybět plán, jak firmu zafinancujete a jak svůj nápad zpeněžíte. Finanční plán by měl mít podobu rámcového rozpočtu, který obsahuje minimálně odhady nákladů a výnosů.

Hodit se může i orientační přehled finančních toků (cashflow), díky kterému si snáze pohlídáte dostatek peněz na účtu. Nezapomeňte rovněž uvést, z čeho svou investici zaplatíte. Budete žádat o úvěr? Nebo vše zafinancujete z vlastní kapsy?

Při tvorbě finančního plánu se snažte stát nohama pevně na zemi. Ideální scénáře nemusí vždy vyjít – pokuste se tedy počítat i s nepříjemnostmi. Hodit se může i více variant plánu – optimistická, pesimistická a „zlatá střední cesta“.

Marketingový plán

Zásadní roli ve Vašem úspěchu hraje získání prvních zákazníků. I sebelepší výrobky a služby totiž mohou pohořet, pokud si je nikdo nekoupí. Aby se to nestalo, naplánujte si, jak svou nabídku dostanete mezi lidi.

Plánování obvykle probíhá ve čtyřech oblastech (někdy se jim říká také marketingový mix nebo 4P):

  • výrobek (product) – konkrétní podoba produktu (nebo služby), jeho užitek pro zákazníka, servis a doplňkové služby;
  • cena (price) – stanovení marže a ceny, slevová politika a podobně;
  • propagace (promotion) – komunikační nástroje (reklama, sociální sítě atd.), které plánujete použít;
  • distribuce (place) – prodejní kanály a veškerá logistika.

Součástí marketingového plánu je také definice cílové skupiny (tedy Vašeho typického zákazníka). Každý produkt má totiž jiného – a navzdory zažitým mýtům není žádný výrobek určen pro všechny. Zjistěte si, jaká jsou přání, potřeby, očekávání a obavy Vašeho ideálního zákazníka, která média sleduje a podobně. Díky tomu budete ve svém marketingu mluvit ke správným lidem na správných místech.

Časový harmonogram

Víte, čeho chcete dosáhnout, i jaké kroky Vás na cestě čekají. Zbývá naplánovat, kdy co zařídíte. Také zde se vyplatí myslet realisticky a brát v potaz i možná rizika. Do plánu proto zahrňte dostatečné časové rezervy pro případ, že vše nepoběží jako na drátkách. S plánováním Vám pomohou principy projektového řízení.

Máte jasný byznys plán? Proměňte ho v realitu

Prvním krokem je formální založení firmy. Budete k němu potřebovat čas, peníze i úsilí – ale nebudete na to sami. Rádi Vás celým procesem provedeme.

Přečtěte si, jak založit s. r. o., nebo se rovnou obraťte na naše poradce, kteří veškerou administrativu vyřeší za Vás. Stačí nám zanechat zprávu ve formuláři níže.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Doporučujeme

Založení s.r.o. online
Založení s.r.o. online

Podnikejte do 3 dnů! Rychlé založení firmy…

Podnikejte do 3 dnů! Rychlé založení firmy online na pár kliknutí od 6 993 Kč. Objednejte si svou s.r.o.…

Zjistit více Zjistit více
Založení živnosti
Založení živnosti

Podnikejte jako OSVČ – živnost zařídíme za Vás.…

Podnikejte jako OSVČ – živnost zařídíme za Vás. Neztrácejte se v administrativě spojené s ohlášením živnosti…

Zjistit více Zjistit více

Mohlo by Vás také zajímat