Kategorie
Založení e-shopu: podnikat jako OSVČ, nebo s. r. o.?
Sníte o vlastním online obchodě? Stačí jen splnit několik zákonných podmínek. Poradíme Vám, kterou právní formu zvolit a jaké náležitosti musí e-shop splňovat.
Jak oficiálně založit e-shop?
K provozování e-shopu potřebujete status podnikatele. Než však začnete obíhat úřady, rozmyslete si, jakou právní formu bude Váš e-shop mít – odvíjejí se od toho další povinné formality.
Základní možnosti máte dvě:
Každá z variant má svá pro a proti, která si projdeme níže.
E-shop formou OSVČ
Jako živnostník začínáte podnikat prakticky ihned, vyřízení živnosti je totiž velmi rychlé a vyžaduje minimum administrativy. S tím se pojí i nižší náklady na rozjezd podniku – za založení živnosti pro OSVČ zaplatíte 1 000 Kč na úřadě, a pokud si na vyřízení netroufáte, živnost za Vás vyřídíme za 3 000 Kč. Jednodušší je obvykle také účetnictví. Pokud využijete paušální výdaje nebo paušální daň, stačí Vám pouze evidovat příjmy.
OSVČ podnikají pod vlastním jménem a příjmením, která jsou zapsaná v živnostenském rejstříku. Tyto údaje povinně uvádějí ve veškeré firemní dokumentaci.
E-shop můžete ovšem provozovat i pod jinou značkou (nemusí tedy nést Vaše jméno). Stačí si zvolit originální název, který se neshoduje s názvem jiného podniku nebo cizí ochrannou známkou. Jméno e-shopu také nesmí působit klamavě nebo porušovat práva duševního vlastnictví. Jinak máte ale ruce ohledně volby názvu poměrně volné. Nezapomeňte však, že na webu i v obchodní komunikaci se musí objevit i Vaše identifikační údaje zapsané v rejstříku.
TIP! Doporučujeme si předem ověřit, zda pro zvolený název existuje volná internetová doména. Sepsali jsme pro Vás i další rady, jak vymyslet název značky.
Podnikání jako OSVČ má ovšem jednu zásadní nevýhodu – za závazky firmy ručíte celým svým osobním majetkem. To znamená, že pokud se Váš e-shop dostane do dluhů, věřitelé si budou dělat zálusk i na Vaše úspory a osobní věci.
Status OSVČ se obecně hodí hlavně pro rozjezd podnikání. Pokud plánujete expandovat, nabírat zaměstnance a podobně, do budoucna se Vám bude hodit spíše zřízení s. r. o. Obchodní společnost navíc působí při vyjednávání s dodavateli prestižněji.
E-shop formou s. r. o.
Podnikání formou s. r. o. je sice administrativně náročnější, oproti klasické živnosti má ale několik výhod. Společnost se může jmenovat téměř jakkoliv, takže na fakturách nemusí figurovat Vaše osobní údaje. Navíc můžete podnikat i s dalšími společníky a o povinnosti a rizika se dělit.
Společníci na rozdíl od OSVČ ručí za závazky firmy pouze do výše nesplaceného základního kapitálu (ZK). Jinými slovy, pokud kapitál včas splatíte, Váš osobní majetek je v bezpečí. Za závazky totiž ručí s. r. o. jako právnická osoba celým svým majetkem (a někdy také jednatel, pokud poruší své zákonné povinnosti).
TIP: Na začátku podnikání zvažte dobrovolnou registraci k DPH. Plátcovství DPH sice znamená administrativu navíc, může pro Vás však být výhodné při nákupu zboží. Detailní informace se dočtete v článku o tom, kdy se ne/vyplatí být plátcem DPH.
Pokud chcete e-shop pojmenovat po své firmě, jako s. r. o. máte situaci jednodušší. Společnosti s ručením omezeným mají totiž v obchodním rejstříku (OR) zapsaný svůj název, tzv. obchodní firmu, pod kterým oficiálně vystupují v dokumentech a obchodní komunikaci. Tato obchodní firma se dá snadno použít i jako název e-shopu – pro zákazníka to navíc bude přehlednější. Jako s. r. o. můžete samozřejmě e-shop pojmenovat i jinak, a to za obdobných podmínek jako OSVČ.
TIP! Chcete mít jistotu, že Vaše značka bude unikátní a nikdo jiný ji nepoužije? Nechte si registrovat ochrannou známku. Může mít podobu slova, loga nebo určitého symbolu, který si lidé s Vaším e-shopem spojí.
I s. r. o. má svá úskalí. Musíte vést účetnictví a danění zisku je komplikovanější než u OSVČ. Počítejte s vyššími náklady na založení společnosti a větší dávkou administrativy jak na začátku, tak v průběhu podnikání.
Obě varianty e-shopu mají své klady i zápory, doporučujeme proto formu podnikání vybírat podle Vaší konkrétní situace a cílů. Pomoci Vám může i detailní srovnání OSVČ a s. r. o.
Označení e-shopu a povinná dokumentace
Jako provozovatel e-shopu musíte svůj online obchod řádně označit, podobně jako v případě kamenné prodejny. Uveďte na webu své jméno a příjmení (OSVČ) nebo obchodní firmu (s. r. o.), sídlo, IČ (+ DIČ) a údaj o zápisu do rejstříku. Pro inspiraci se podívejte na naši kontaktní stránku.
Zboží a služby na e-shopu také označte, a to pomocí těchto údajů:
- název a popis vlastností výrobku/služby,
- cena,
- množství (např. počet ks, hmotnost, velikost),
- způsob platby,
- metoda dodání,
- informace o zárukách, reklamacích a dalších právech zákazníků.
Před zahájením činnosti nezapomeňte vypracovat i obchodní podmínky, reklamační řád a zásady zpracování osobních údajů, které musíte na webu rovněž zveřejnit. Doporučujeme na stránkách uvést informaci pro zákazníky o 14denní lhůtě na odstoupení od smlouvy.
Potřebujete s formálním rozjezdem e-shopu pomoci? Založte si firmu online, objednejte si živnost nebo se ozvěte našim expertům pomocí formuláře níže.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.