Kategorie
Vše, co byste měli vědět o pořízení a provozování firemního auta
Vybírat auto pro firmu není stejné jako třeba pro rodinu. Zatímco u rodinného auta Vás bude zajímat hlavně pohodlí, spotřeba nebo bezpečnost, u firemního jde především o to, jak ovlivní Vaše daně, odpočet DPH a provozní náklady. Auto totiž nepatří Vám, ale firmě. Seznámíme Vás se způsoby pořízení auta na firmu, jeho účtováním a podíváme se i na kombinaci používání auta pro soukromé a firemní účely.
Obsah článku:
Komu se vyplatí auto na firmu?
Podnikatelům se pořízení auta vyplatí zejména tehdy, pokud:
- auto využívají převážně pro podnikání;
- daňové a provozní úspory převýší náklady na jeho koupi a provoz.
U plátců DPH, kteří uplatňují reálné náklady, se firemní auto začíná vyplácet tehdy, když odpočet DPH (za pořízení auta i pohonné hmoty) převáží nad silniční daní a ostatními provozními výdaji.
Naopak živnostníkům, neplátcům DPH s paušálními výdaji, se pořízení firemního auta zpravidla nevyplatí – nemohou uplatnit odpočet DPH ani skutečné náklady na provoz.
Způsoby pořízení firemního auta
Možností, jak si pořídit firemní auto (tzv. na IČO), je hned několik – od koupě za hotovost přes úvěr a finanční leasing až po operativní leasing nebo flexibilní pronájem.
Každý způsob má své plusy a mínusy, které je třeba zvážit. Výběr nezáleží pouze na tom, jaký máte rozpočet, ale také, jestli je pro Vás prioritou vlastnictví auta a jaké potřeby má Vaše firma.
Koupě auta za hotové
Koupě za vlastní prostředky je nejjednodušší možností, pokud má firma dostatek finančních zdrojů. Auto se okamžitě stává dlouhodobým majetkem firmy, což Vám umožní uplatnit daňové odpisy, díky nimž si náklady na pořízení rozložíte do několika let.
Nevýhodou je vysoká jednorázová investice – koupě auta sníží objem hotovosti, který máte k dispozici, a tím pádem může omezit možnosti financování jiných důležitých výdajů. Tento způsob pořízení je proto vhodný především pro firmy, které mají dostatečné finanční rezervy. Také si dejte pozor na to, že platby v hotovosti nesmí ze zákona překročit denní limit 270 000 Kč.
Úvěr na auto
Koupě firemního auta „na dluh“ sice přináší vyšší náklady, ale umožňuje Vám zachovat finanční rezervy na jiné zásadní výdaje nebo investice.
Úvěr je vhodným řešením také v situaci, kdy nemáte dostatek financí na okamžitou koupi nebo pokud chcete využít daňových výhod, protože úroky z úvěru jsou daňově uznatelný náklad. Díky půjčce si navíc můžete pořídit kvalitnější nebo dražší automobil, na který by Vám vlastní úspory nestačily.
Nevýhodou je, že úvěr zvýší celkové náklady na pořízení, a navíc jsou oproti následujícím možnostem všechny výdaje spojené s provozem a údržbou auta jen na Vás.
Finanční leasing
Zatímco u úvěru si půjčujete peníze, u finančního leasingu máte půjčené auto, které současně splácíte. Finanční leasing Vám umožní získat auto do vlastnictví bez nutnosti vydat naráz velký finanční obnos.
Na začátku zaplatíte akontaci, která obvykle činí 10–30 % z pořizovací ceny auta, a zbytek splácíte měsíčně po dohodnutou dobu. Po skončení finančního leasingu doplatíte zůstatkovou cenu a auto se stává Vaším majetkem. Splátky si navíc můžete odečíst z nákladů, což Vám snižuje základ daně.
Víte, že jako plátce DPH si při financování úvěrem můžete uplatnit odpočet z pořizovací hodnoty majetku najednou, zatímco u finančního leasingu platíte DPH postupně v jednotlivých splátkách?
Operativní leasing
Operativní leasing je ideální pro firmy, které nepotřebují auto vlastnit. Vozidlo si tímto způsobem pronajmete na dobu určitou a po ukončení smlouvy auto vrátíte zpět leasingové společnosti.
Jaké jsou výhody operativního leasingu?
- Platíte pouze za používání auta. Ostatní náklady, jako je pojištění nebo servis, jsou už zahrnuté v měsíčních splátkách.
- Když se auto porouchá, dostanete náhradní vůz.
- Neřešíte zůstatkovou hodnotu ani daňové odpisy – splátky se jednoduše uplatňují jako náklad.
- Po skončení smlouvy staré auto snadno vyměníte za novější model.
Oproti klasickému úvěru jsou měsíční splátky operativního leasingu zpravidla nižší, protože platíte pouze za užívání auta. Pro osobní auto střední třídy se splátky pohybují mezi 5 000 až 10 000 Kč bez DPH, zatímco u větších nebo luxusnějších vozů začínají kolem 9 000 Kč.
Ceny se také liší podle výběru leasingové společnosti a konkrétních podmínek leasingu – výhodnější splátka bývá například při delší smlouvě nebo nižším počtu najetých kilometrů.
Finanční vs. operativní leasing na auto: v čem se liší?
- U finančního leasingu si musíte sami zajistit a hradit servis, pojištění a další náklady spojené s provozem auta. Když nedodržíte leasingovou smlouvu (předčasné ukončení, přestanete splácet...), bude leasing považován za pronájem a Vy ztratíte nárok na přepis auta do vlastnictví firmy.
- U operativního leasingu tyto starosti odpadají, auto však nikdy nebude Vaším majetkem.
Flexibilní pronájem
Tato forma patří mezi nejdražší varianty. Za auto, které můžete kdykoliv vrátit nebo vyměnit, platíte pouze měsíční splátku. Na tu však nemůžete uplatnit odpisy ani odpočet DPH z pořizovací ceny vozu.
Flexibilní pronájem se hodí pro podnikatele, kteří se nechtějí vázat a vědí, že auto využijí pouze krátkodobě, třeba na sezónní práce. Pro ty, co chtějí auto vlastnit, jsou vhodnější jiné varianty.
Příklad: Provozovatel sezónní cateringové firmy potřebuje pro rozvoz objednávek auto, ale neví, jak se jeho podnikání vyvine a zda nebude za půl roku potřebovat větší vůz. Místo koupě nebo leasingu si auto půjčí formou flexibilního pronájmu za měsíční splátku 10 000 Kč, která zahrnuje i pojištění, servis a údržbu. Po skončení sezóny auto buď vrátí, nebo ho vymění za větší, když zjistí, že ho využije.
Použití soukromého auta v podnikání
Pro firemní účely můžete používat také vlastní auto. Je však nutné vést si knihu jízd, která poslouží jako podklad k uplatnění nákladů. Z evidence musí být jasné, kolik kilometrů bylo najeto v rámci podnikání a kolik při soukromých jízdách.
Nejčastěji se kniha jízd používá v tištěné podobě, ale jednodušší a praktičtější je její elektronické vedení prostřednictvím aplikace nebo softwaru.
Jak vložit soukromé auto do podnikání?
Pokud auto využíváte převážně k podnikání, bývá jeho zařazení do majetku firmy obvykle ekonomičtější. V opačném případě může být lepší uplatňovat náhrady za kilometry ujeté pro firemní účely.
Soukromé auto se stává firemním po zařazení do účetnictví nebo daňové evidence. Je však nutné doložit jeho cenu, například kupní smlouvou, fakturou nebo znaleckým posudkem. Následně se s ním nakládá stejně jako s ostatními firemními vozy.
TIP: Při pořízení firemního auta nestačí vyřešit jen jeho zařazení do majetku a účetnictví, ale měli byste zvážit i pojištění. Povinné ručení je sice samozřejmost (a povinnost), ale u novějších nebo dražších aut se Vám může vyplatit také havarijní pojištění, aby náklady na opravu či náhradu auta nešly v případě nehody nebo vandalismu z Vaší kapsy. Pokud máte ve firmě více aut, může být praktičtější a levnější flotilové pojištění, které pokryje všechna auta jednou smlouvou.
Jak uplatnit výdaje spojené s provozem auta?
Náklady spojené s provozem firemního auta můžete počítat dvěma způsoby – zatímco u paušálu oceníte jednoduchost, u skutečných nákladů úsporu.
- 1
Paušální výdaje na auto
S paušálem Vám odpadnou starosti s účtenkami. Není třeba je evidovat ani schovávat. Pokud auto využíváte výhradně k podnikání a neřešíte odpočet DPH, můžete si každý měsíc odečíst z daní 5 000 Kč. Ostatní výdaje, jako opravy nebo servis, však do paušálu nespadají a lze je uplatnit pouze v režimu skutečných výdajů na základě dokladů.
Jestliže automobil používáte pro soukromé i firemní účely, odečíst z nákladů můžete jen poměrnou část podle toho, kolik kilometrů ujedete pro firmu. Při nízkých provozních nákladech nebo při občasném využití auta ve firmě se paušál nevyplatí.
- 2
Skutečné náklady na auto
Budete evidovat všechny výdaje na provoz auta (pohonné hmoty, servis, pojištění...), a dokládat k nim účtenky či faktury. Na základě podílu firemních jízd pak uplatníte odpovídající část těchto nákladů. Tato varianta je vhodnější pro plátce DPH, kteří si ho na základě účtenek mohou odečíst z daní.
Jak na evidenci auta v účetnictví?
Odpočet DPH u auta
Zatímco jako neplátci DPH zaplatíte za auto plnou cenu i s daní, plátci daně z přidané hodnoty si mohou částku DPH zahrnutou v ceně vozu odečíst, což výrazně snižuje jejich skutečné náklady na pořízení.
Odpočet DPH se u plátců řídí těmito pravidly:
- U vozidel s cenou do 2 milionů Kč bez DPH si můžete uplatnit celou částku DPH. Např. u auta za 650 000 Kč vč. DPH si odečtete 21 % DPH, tj. 112 810 Kč. Pořizovací cena auta tak bude 537 190 Kč.
- U osobních aut nad 2 miliony korun bez DPH je odpočet omezený na 420 000 Kč. Limit se týká vozidel kategorie M1, kam spadají osobní automobily určené převážně k přepravě osob s maximálně osmi místy k sezení kromě řidiče. Tato skupina zahrnuje běžná osobní auta, ale i luxusnější modely, u kterých DPH z částky přesahující 2 miliony Kč uhradíte z vlastních prostředků.
Před pořízením dražšího auta si dobře spočítejte, jestli je pro Vás taková investice výhodná. Limit odpočtu je stanoven na základě legislativy, která má zabránit neúměrným daňovým úlevám u luxusních vozidel.
Pozor: Pokud auto využíváte částečně i pro soukromé účely, máte podle § 75 zákona o DPH nárok na odpočet pouze té části DPH, která odpovídá podílu firemního využití. Např. když 80 % jízd slouží k podnikání a 20 % k soukromým účelům, můžete si uplatnit odpočet pouze z 80 % celkové částky DPH.
Jak ušetřit na daních pomocí odpisů?
Když si pořídíte nové nebo ojeté auto na firmu (nákupem za hotové, na úvěr nebo jako dar či vklad společníka), jeho cena se „rozpustí“ do nákladů prostřednictvím odpisů, které sníží částku pro výpočet daně.
Osobní automobily patří do 2. odpisové skupiny a lze je na základě zákona o dani z příjmů, odepisovat po dobu 5 let buď rovnoměrně, nebo zrychleně.
U finančního leasingu probíhají odpisy během trvání leasingové smlouvy, protože vozidlo je evidováno jako majetek firmy. U operativního se však neuplatňují, protože vlastníkem auta je stále leasingová společnost.
- 1
Rovnoměrné odpisy
Efektivnější způsob pro firmy, které mají stabilní příjmy a chtějí mít náklady rovnoměrně rozložené. Zatímco v prvním roce můžete odepsat nejvýše 11 % z pořizovací ceny, v dalších letech je to až 22,25 %.
Například u auta za 800 000 Kč si v prvním roce odečtete 160 000 Kč a ve druhém a třetím roce 320 000 Kč. Tím bude auto zcela odepsáno.
Na rozdíl od zrychleného odpisování, kde se musíte držet pevně daných pravidel, nabízí rovnoměrné odpisy větší flexibilitu. Hodí se například v situaci, kdy očekáváte vyšší příjmy v budoucnu. Můžete si v prvním roce odepsat méně a větší částky uplatnit v následujících letech.
- 2
Zrychlené odpisy
Dávají smysl, když máte vyšší příjmy, pořizujete dražší auto na firmu nebo potřebujete víc peněz na rozjezd podnikání. Díky zrychlenému odpisování můžete uplatnit větší část ceny vozu hned v prvních letech, což přináší daňové úspory a více volných financí na splátky, investice nebo rozvoj firmy. Zákon stanovuje pevné koeficienty pro zrychlené odpisování, které nelze měnit.
Například u vozu za 800 000 Kč si v prvním roce odečtete 160 000 Kč, což odpovídá 20 % pořizovací ceny. Ve druhém roce 256 000 Kč a následně menší částky, dokud se jeho hodnota během pěti let neodepíše úplně.
U bezemisních vozidel, která pořídíte od 1. 1. 2024 do 31. 12. 2028, máte možnost uplatnit tzv. mimořádné odpisy, které Vám umožňují odepsat majetek během 24 měsíců (60 % v prvním a 40 % ve druhém roce). Rychlým snížením daňového základu můžete ušetřit na daních, a zlepšit si tak finanční stabilitu.
Víte, že při prodeji firemního auta se příjem z prodeje započítává do zdanitelných příjmů? Pokud však auto není plně odepsané, zůstatková hodnota se zároveň započte do nákladů a sníží Váš daňový základ.
Používání firemního auta pro osobní účely
Používání firemního auta k soukromým účelům je naprosto běžné. Jde o příjemný benefit pro majitele firmy i zaměstnance, který je však nutné zdanit.
Za každý měsíc využívání auta po pracovní době se na výplatní pásce musí objevit částka odpovídající 1 % z pořizovací ceny auta (včetně DPH) – říká se tomu nepeněžní příjem. U auta za 800 000 Kč to znamená, že se hrubá mzda zaměstnance zvýší o 8 000 Kč. Pokud se jedná o nízkoemisní auto, sníží se sazba na 0,5 %.
Z této částky pak odvedete daň z příjmu i sociální a zdravotní pojištění. Ve výsledku bude čistá mzda o něco nižší, než kdybyste auto používali jen pracovně.
K tomu je třeba myslet i na rozdělení nákladů – servis, palivo nebo odpisy se musí přizpůsobit tomu, kolik z kilometrů jste najeli pro firmu a kolik pro sebe.
Kdo a jak platí silniční daň?
Od roku 2022 už silniční daň neplatí majitelé osobních automobilů, autobusů ani nákladních vozidel do 12 tun. Osvobozeni jsou také provozovatelé aut s elektrickým nebo hybridním pohonem. Zrušeny byly i povinné čtvrtletní zálohy daně. Co tedy zůstává?
- Silniční daň musí odvádět majitelé nákladních vozidel nad 12 tun. Výše daně se odvíjí od hmotnosti a počtu náprav vozidla.
- Daň se platí jednorázově za celý kalendářní rok, vždy do 31. ledna následujícího roku.
- Při nedodržení termínu Vám budou hrozit sankce.
Nechte starosti s daněmi a odpisy na nás
Trápí Vás daňové záležitosti spojené s firemním autem? Vyřešíme je za Vás – od zařazení vozu do majetku firmy až po správný výpočet DPH či zůstatkové hodnoty při jeho prodeji.
Nabízíme Vám vedení účetnictví, ať jste OSVČ, nebo firma. Zatímco se budete naplno věnovat svému byznysu, my zajistíme, abyste měli v pořádku papíry i finance. Dejte nám vědět, jak Vám můžeme pomoci – stačí vyplnit formulář níže.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.