Kategorie
Lean Canvas: podnikatelský plán na 1 stránku (návod + vzor)
Podnikání se neobejde bez byznys plánu. Ať už máte svou vizi, misi a cíle promyšlené jen v hlavě anebo skutečně popsané do posledního detailu, metoda Lean Canvas Vás s nimi naučí pracovat úplně novým způsobem. Rychle, pružně a hlavně maximálně přehledně.
Co je Lean Canvas?
Česky vysvětlujeme metodu Lean Canvas jako podnikatelský plán zpracovaný ve zjednodušeném formátu – přehledně v tabulce na jedinou stránku.
Výborně se hodí pro začínající podnikatele, kteří si potřebují efektivně utřídit myšlenky a posouvat své podnikání svižným tempem. Přímočarost modelu Lean Canvas ocení i start-upy, stejně jako zavedené firmy, které podnikají v dynamickém prostředí.
Zatímco klasický byznys plán vyžaduje hodiny důkladných analýz, stanovení strategií, cílů a popisů klíčových kategorií, model Lean Canvas toto zvládne za podstatně kratší dobu. Ze všech oblastí podnikatelského záměru, totiž vybírá jen to nejdůležitější. A klade i mnohem cílenější otázky.
Vzor Lean Canvas ke stažení
Vyzkoušejte naši šablonu metody Lean Canvas připravenou v pdf k tisku nebo si zdarma stáhněte editovatelný vzor. Ten můžete vyplnit rovnou v počítači a kdykoliv snadno upravit.
Návod: Jak vytvořit Lean Canvas?
Tvorba Lean Canvas není nijak složitá. Model pracuje s 9 segmenty, které jsou vzájemně provázané a přirozeně se doplňují. Postupujte s námi po jednotlivých krocích, odpovězte si na návodné otázky a zjistíte, jak snadno vyplnit vzorovou šablonu Lean Canvas:
- Problém: Stanovte si 3 hlavní problémy, které Vaše zákazníky nejvíc pálí. Ptejte se: Jaký konkrétní problém je trápí? Umím jim poskytnout dobré řešení? Problémy si stručně popište, ale samotné řešení těchto problémů rozebreme až v dalších segmentech Lean Canvas.
- Zákaznické segmenty: Aneb kdo jsou moji uživatelé a zákazníci. Mohu si je rozdělit do skupin? Prodávám v režimu B2B (jiným firmám), nebo B2C (koncovým zákazníkům)? Pokud se skupiny výrazně liší, ale jejich problémy jsou podobné, je lepší si pro každou zpracovat samostatný list.
- Jedinečnost řešení: Má Váš produkt výstižný nebo chytlavý slogan? Krátký popisek, díky kterému si ho každý zapamatuje? Motto, které vystihuje pointu nabídky, aniž byste ji museli složitě popisovat? Pak máte v této kategorii vyhráno. Když se chcete vymezit proti konkurenci, jedinečnost a hodnota Vašeho řešení dává zákazníkům jasný podnět, proč mají nakoupit zrovna u Vás.
- Řešení: Jaké vlastnosti Vašeho produktu řeší problémy zákazníků? Může jít o specifický design produktu. Poskytované služby. Parametry ohledně výkonu nebo výdrže. Možnosti, kterými výrobek disponuje. Ale třeba i skutečnost, že jde o limitovanou edici s omezenou dostupností.
- Klíčové ukazatele: Definujte si vlastní měřítko úspěchu – hlavní ukazatel, který vede k Vašim tržbám nebo k nim podstatně přispívá. Je to počet prodejů či nově získaných zákazníků? Počítáte jako úspěch zvyšování návštěvnosti webu nebo počtu fanoušků na sociálních sítích? Či počet klientů, kteří se vrací? Na kalkulaci ceny, marže a tržby se podíváme detailněji v jiném segmentu.
- Prodejní cesty: Aneb jakým způsobem se nejlépe dostanete k zákazníkům. Upřednostňujete osobní, nebo online prodej? Jak lze Váš produkt nebo unikátní řešení efektivně nabízet? Jsou tyto prodejní cesty zdarma, nebo za poplatek? Fungují Vaše prodejní kanály optimálně, nebo se v nich lidé ztrácí? Do distribuce můžete zahrnout i komunikaci s klientem.
- Struktura nákladů: Máte (alespoň rámcově) zmapované nákladové kategorie? Sepište si fixní náklady – ty, které musíte platit každý měsíc, ať už něco prodáte, či ne (nájem, paušál za telefon, splátky úvěrů). A dále vyčíslete své variabilní náklady – ty se liší s objemem vyrobeného zboží (suroviny, obaly, palivo) či poskytnutých služeb. Patří sem ale i motivační bonusy pro obchodní partnery nebo spolupracovníky, náklady na reklamní kampaně a dárkové předměty.
- Zdroje příjmu: Nyní se již detailně dostáváme k cenové nabídce. Jak u Vašeho produktu funguje vyčíslení marže? Stanovujete si bod zlomu – objem výroby a prodeje, kdy se náklady vyrovnají výnosům? Počítáte i se ztrátami za zboží, které je vyrobeno, ale už ho nelze prodat? Nebo je hlavním zdrojem Vašeho příjmu provize?
- Neférová výhoda: Na pohled nejtěžší segment jsme nechali nakonec. Neférovou výhodu je opravdu těžké napodobit nebo koupit. Nevěšte však hlavu, pokud Vás v začátcích zrovna nic nenapadá. Neférová výhoda se mnohdy projeví až na základě praxe a uskutečněných prodejů. Může mít totiž podobu nepřenositelné zkušenosti, databáze kontaktů, prestižní lokality, unikátních prodejních prostor nebo třeba přístupu k informacím.
Pro koho se Lean Canvas hodí?
Přemýšlíte, jestli je Lean Canvas vhodným modelem, jak popsat své podnikání? Tuto metodu oceníte, když:
- preferujete rychlost tvoření před hodinami analýz a popisků;
- potřebujete utřídit prvotní myšlenky a na nich ověřit své hypotézy;
- máte v hlavě vizi, ale nedaří se Vám převést ji v konkrétní podobu;
- potřebujete přehledný a srozumitelný dokument pro spolupracovníky;
- podnikáte v dynamickém prostředí, kde je potřeba neustále reagovat na změny.
Lean Canvas vs. klasický byznys plán
Model Lean Canvas má přirozeně i několik nevýhod. Jednoduchost šablony nedoceníte, pokud:
- potřebujete komplexnější plán, který bude zabíhat do detailů;
- podnikáte v zaběhnutém oboru, kde není třeba neustále inovovat a přehodnocovat osvědčená řešení;
- je Vaše cenotvorba závislá na detailních kalkulacích, které nelze do šablony promítnout.
Zhodnocení metody Lean Canvas
I když může 9 segmentů popsaných výše působit jako náročná rozcvička, oproti klasickému zpracování podnikatelského záměru jde opravdu o odlehčené řešení.
Namísto dlouhých analýz a detailních strategií model Lean Canvas jasně v bodech definuje základní oblasti každého projektu. Celý plán můžete kdykoliv snadno upravit nebo z něj rychle tvořit další varianty.
Velkou výhodou modelu Lean Canvas je bezpochyby jeho celková orientace na zákazníka. Zatímco v klasickém business plánu firmy často zabíhají do vlastních procesů, výroby a nastavení, v Lean Canvas je středobodem klient, jeho problém a Vaše funkční řešení.
V neposlední řadě oceníte i logickou provázanost jednotlivých oblastí, díky které získáte ucelený, přitom stručný přehled.
Plánujete rozjet vlastní podnikání?
Možná máte v hlavě nápad, ale ještě nevíte, jak přesně ho uchopit.
- Začněte situační analýzou prostředí, do kterého chcete se svým nápadem vstoupit.
- Pokračujte definováním vize, mise, hodnot a cílů svého podnikání.
- A poté přejděte k tvorbě klasického byznys plánu nebo využijte vzor Lean Canvas výše.
A pak hurá do praxe! Pomůžeme Vám rozjet podnikání po formální stránce. Netrapte se papírováním na úřadech a objednejte si založení společnosti nebo živnosti online.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.