Kategorie
Jak a proč vytvořit finanční plán podniku
Máte v hlavě skvělý podnikatelský nápad? Než se pustíte do realizace, vytvořte si základní finanční plán. Pomůže Vám stanovit náklady na start podnikání, očekávané příjmy i odhad zisku. V delším horizontu Vám pak usnadní efektivní hospodaření s financemi.
K čemu slouží finanční plán?
Finanční plán představuje číselné vyjádření Vašeho podnikatelského záměru – před jeho rozjezdem i v průběhu podnikání. Tvoří důležitou složku podnikatelského plánu.
Kvalitní finanční plánování Vám:
- pomůže odhadnout příjmy i výdaje v podnikání a lépe reagovat na jejich výkyvy;
- napoví, jestli má smysl pouštět se do konkrétního projektu i jak jej nejlépe financovat;
- usnadní rozhodování mezi více variantami projektu/investice/produktu;
- zvýší finanční stabilitu a podrží Vás v nečekané krizové situaci.
Bez finančního plánu se neobejdete ani v případě, kdy chcete sáhnout po cizích zdrojích financování (od banky, investora nebo obchodního partnera).
Co má obsahovat finanční plán?
Finanční plán nemusí být nijak složitý. Vystačíte si třeba s tabulkou v Excelu, pomocí které budete plánovat příjmy a výdaje po měsících a následně sledovat jejich skutečný vývoj. Kromě odhadu budoucího zisku či ztráty získáte i skvělý přehled o zdrojích financování svého podnikání.
Jakmile Vaše podnikání naroste, můžete sáhnout i po vhodné účetní aplikaci. Ta Vám pomůže finanční plánování automatizovat a zpracuje za Vás i potřebné přehledy.
Základní finanční plán obsahuje:
1/ Příjmy (tržby)
Odhadněte, kolik kterého zboží můžete prodat a za jakou cenu. U služeb vycházíte ze své hodinové sazby, případně počtu klientů. U online prodejů nebo širokého sortimentu si stanovte průměrnou výši objednávky a počet objednávek, které byste měli uskutečnit.
Do příjmů však patří i počáteční vlastní kapitál, stejně jako příjmy z cizích zdrojů – např. půjčky, dotace, úroky z vkladů apod.
2/ Výdaje (náklady)
Výdaje či náklady se určují snáze než příjmy. Můžete si totiž skutečně spočítat, kolik Vás bude stát jak rozjezd podnikání, tak i pravidelné měsíční platby nebo budoucí investice.
Výdaje si rozčleňte na fixní (platíte je každý měsíc, ať už něco prodáte, nebo ne) a variabilní (jejich objem roste s objemem výroby nebo poskytnutých služeb).
A nezapomeňte ani na zálohy na pojištění a daně, které budete platit v budoucnu, a plán finanční rezervy, ze které byste pokryli případné pokuty, náročnější opravy nebo výpadky prodejů během neočekávaných událostí.
Speciální kategorií je dlouhodobý majetek. S ním můžete počítat jako s jednorázovou investicí v určité výši, avšak z pohledu účetnictví Vám do nákladů vstupuje postupně formou odpisů.
3/ Zisk nebo ztráta
Pokud Vaše příjmy přesahují výdaje, vytvořili jste v daném období zisk. V opačném případě realizujete ztrátu, která Vám snižuje kapitál.
Pro výpočet zisku či ztráty určitě volte vhodné období – ideálně na měsíční a roční bázi. U sezónních podnikání zhodnoťte i uplynulý kvartál nebo danou sezónu.
U začínajících byznysů a obzvlášť startupů není nijak výjimečné, že jsou ve ztrátě několik prvních měsíců, dokonce i let. Start a prvotní rozvoj podnikání totiž často vyžaduje vyšší investice. Ztráty se nemusíte bát, pokud máte kvalitně zpracovaný finanční plán – pak víte, za jak dlouho by se ztráta měla vstřebat a kdy se Vaše investice začne vyplácet.
Aby se Vám zisk dobře porovnával v rámci dílčích období, počítejte s výší zisku před zdaněním. Při plánování výdajů si však nezapomínejte postupně odkládat prostředky na budoucí daň (OSVČ platí 15% daň z příjmu, právnické osoby 21%).
TIP: Víte, jak spočítat hospodářský výsledek firmy? Prozradíme, jak na to – včetně vysvětlení druhů zisku, jako je EBT, EBITDA a další.
4/ Přehled peněžních toků (cash flow)
Výnosy a náklady jsou užitečným měřítkem pro odhad budoucího zisku nebo ztráty. Neřeknou Vám ovšem nic o tom, kolik peněžních prostředků máte ve skutečnosti na svém účtu či v pokladně nebo kolik a kdy naopak musíte zaplatit svým dodavatelům.
Přehled cash flow zachycuje:
- příjmy, které vznikají v momentě přírůstku financí v pokladně nebo na bankovním účtu;
- výdaje, které naopak odpovídají úbytku financí v momentě zaplacení.
Firma s obrovskými tržbami může někdy klidně vykazovat ztrátu právě kvůli nesouladu v cash flow.
V rámci finančního plánování zkuste v Excelu zpracovat i plán peněžních toků podle data splatnosti jednotlivých faktur a frekvence, s jakou platí Vaši klienti – je to okamžitě po nákupu, nebo mají odloženou platbu? Zahrňte veškeré pravidelné výdaje a nezapomeňte ani na budoucí investice a platby, které Vy sami platíte s jinou než měsíční periodicitou. Počítáte s vratkami nebo nadstandardní zárukou, která se projeví až v delším horizontu? Přesně tyto položky ovlivňují Vaše cash flow.
Kdy a na jak dlouho se sestavuje finanční plán?
Finanční plán doporučujeme sestavit už před samotným začátkem podnikání a aktivně jej využívat i v zaběhnuté firmě.
Před startem podnikání nemusí být plán nijak složitý co do obsahu ani zpracování. Vystačíte si s tabulkou členěnou ideálně po měsících a se základním rozpočtem, který bude obsahovat:
Výdaje / náklady | Příjmy / tržby |
---|---|
Odhad nákladů na zahájení podnikání, typicky:
|
Soupis kapitálu, ze kterého budete své podnikání financovat, ideálně v členění:
|
Odhad měsíčních provozních nákladů:
|
Detailní odhad prodeje, který nejlépe odpovídá typu Vašeho podnikání:
|
= Zisk před zdaněním | |
Zisk spočítáte jako rozdíl příjmů a výdajů. V počátku podnikání můžete několik měsíců vykazovat i ztrátu kvůli prvotním investicím. |
Podobný plán využijete i v průběhu podnikání s tím rozdílem, že už můžete pracovat s vlastními historickými daty, takže bude přesnější.
Vytvořený finanční plán doporučujeme nejméně 1× za měsíc porovnávat se skutečnými výsledky, abyste mohli včas reagovat na výkyvy a změny.
Z hlediska časového horizontu můžete sestavit finanční plán:
- Krátkodobý: pokud se své podnikání chystáte teprve rozjet nebo přemýšlíte nad novým projektem a pracujete zatím spíše s odhady. Plánovací horizont je obvykle v rozmezí několika měsíců či jednoho roku. Pokud Vaše podnikání podléhá sezónním výkyvům (např. silná letní nebo vánoční sezóna), určitě je v plánu zohledněte.
- Dlouhodobý: ten tvoří spíše zaběhnuté společnosti, které vycházejí ze svých reálných dat a na základě nich se snaží vytvořit prognózy do budoucna. Plánovací horizont může být až 5 let. Čím delší období, tím méně přesný plán však bude.
I začínající firmy mohou tvořit dlouhodobý plán, pokud žádají o finance z cizích zdrojů anebo už mají jasnou vizi a představu o růstu v dlouhodobém horizontu. Pak plán na 1 rok obvykle nestačí a je dobré ho rozšířit.
Scénáře finančního plánování
Jakmile se pustíte do tvorby finančního plánu, zkuste rovnou pracovat i s jeho vývojovými scénáři. Ty Vám pomohou lépe se připravit na neočekávané krize i odhadnout potenciál pro budoucí růst a další investice.
Vývojový scénář finančního plánování může být:
- Pesimistický: počítáte s minimálními prodeji a tržbami, případně vyššími náklady, proto je třeba mít v plánu i zdroje, jimiž byste tento stav pokryli.
- Realistický: vychází ze skutečných dat z předešlých měsíců nebo let vč. sezónních výkyvů a neočekávaných výdajů.
- Optimistický: je nejlepší variantou, která by Vás v podnikání mohla potkat. Pokud se naplní, víte, že získáte dodatečné zdroje pro krytí předešlé ztráty nebo naopak pro budoucí investice a další rozvoj firmy.
Klíčové ukazatele finančního plánování
Zisk či ztráta nejsou jedinými měřítky, na která se v rámci finančního plánování zaměřit. Promyslete si vlastní ukazatele, které Vám dají detailnější představu o tom, jakým směrem se Vaše podnikání skutečně ubírá.
Základní klíčové ukazatele (tzv. KPI) v podnikání tvoří:
- bod zvratu – moment, kdy se předpokládané tržby vyrovnají nákladům a začnete realizovat zisk;
- návratnost investice – investice začne generovat takový zisk, který splatí její náklady;
- marže – tržby ani obrat nemusí podat věrný odhad ziskovosti tolik jako skutečná výše marže, se kterou prodáváte své zboží či služby. A to i včetně prodejů, ke kterým nedojde (zkažené zboží, odstávka služeb, celozávodní dovolená atd.), a marži tak snižují.
Vlastní klíčové ukazatele by měly odpovídat Vaší firemní strategii. Mohou jimi být:
- podíl na trhu – vyjádřený obratem nebo počtem zákazníků;
- počet nových klientů nebo podíl vracejících se zákazníků;
- celková doba dodávky nebo odezva klientského servisu – pokud na nich stavíte svou podstatnou konkurenční výhodu;
- u e-shopů pak celková návštěvnost, míra prokliku z online reklamy apod.
Dosáhněte svých cílů pomocí strategického plánování
Máte v hlavě skvělý nápad, ale ještě přesně nevíte, jak ho uchopit?
- Začněte situační analýzou prostředí, do kterého chcete vstoupit.
- Pokračujte definováním vize, mise, hodnot a cílů svého podnikání.
- Pak přejděte k tvorbě podnikatelského záměru včetně finančního plánu.
Vyzkoušejte i metodu Lean Canvas – podnikatelský plán na jedinou stránku, kterým snadno popíšete jakýkoliv projekt i myšlenku a pružně je můžete měnit. Stáhněte si naši šablonu Lean Canvas a zjistěte, jak ji vyplnit krok za krokem.
My Vám pomůžeme rozjet podnikání po formální stránce. Netrapte se papírováním na úřadech a objednejte si založení společnosti nebo živnosti online.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.