(Ne)daňové náklady na reklamu v praxi: jak to vidí soud?

V daňové uznatelnosti marketingových nákladů řada firem tápe – a zároveň jsou oblíbeným terčem daňových kontrol. Některé podniky se dokonce pokoušejí daň krátit, a proto je toto téma často předmětem soudních sporů. Praktické příklady týkající se marketingu a reklamy Vám ukážou, jak se k věci staví správní orgány.

Daňová (ne)uznatelnost nákladů na reklamu

Náklady na reklamu jsou obecně považovány za daňově uznatelný náklad. Není výjimkou, že podnikatelé platí poskytovatelům reklamních služeb nemalé částky, ale průkaznost takových nákladů z pohledu zákona o daních z příjmů nechávají stranou. Jak ale ukazují rozsudky nejvyššího správního soudu (NSS), náklady na reklamu a její samotné využití je třeba mít řádně zdokumentované.

Neuznaná reklama na LCD panelech

NSS se ve svém rozsudku č. 8 Afs 42/2020–58 zaměřil na reklamní služby, konkrétně na reklamu, která byla vysílaná na reklamních LCD panelech v nákupních centrech.

I přes výpovědi svědků a předloženou dokumentaci nebyly odstraněny pochybnosti správce daně a následně ani soudu o tom, v jakém rozsahu plnění (ve smyslu frekvence vysílání reklamních spotů) proběhlo. Je tedy podstatné prokázat nejen poskytnutí reklamy, ale zároveň i její rozsah.

Neuznaná reklama s falešnou dokumentací

V dalším judikátu NSS potvrdil postup správce daně, který odmítl vybrané náklady na marketingovou kampaň klasifikovat jako daňově uznatelné. Byť daňový subjekt předložil smlouvy, faktury i přehledy časů, kdy se měla reklama objevovat, ukázalo se, že některé fotografie, které měly dokázat umístění reklamy, byly upraveny v grafickém programu.

Umístění reklamy následně rozporovaly i další subjekty, kterých se správce daně na tuto věc zeptal. Přitěžující skutečností byla i nekontaktnost údajného poskytovatele reklamy.

Neuznaná reklama na LED televizi

Tématem daňové uznatelnosti reklamních spotů se NSS zabýval i v červenci 2024. Nedostatečná dokumentace znovu vedla k vyloučení těchto výdajů a doměrku daně.

  • Daňový subjekt si objednal vysílání videospotů na reklamní LED televizi. Dle smlouvy měly být spoty vysílány v určité frekvenciv minimálním počtu za jeden den.
  • Během kontroly tohoto plnění byly předloženy fotografie, playlist pro danou LED televizi s týdenními harmonogramy a další dokumentace. Došlo i k výslechu svědků.

I přes tyto důkazy správce daně vyloučil náklady na reklamu ze základu daně s odůvodněním, že poplatník neprokázal odpovídající četnost vysílání daného spotu ani to, že reklamní služba byla poskytnuta v tvrzeném rozsahu (předložil totiž pouze harmonogram). NSS jeho rozhodnutí potvrdil.

Na vysvětlenou: Náklady se obecně dle zákona považují za uznatelné, pokud slouží k „dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů.“ Podrobnosti se dočtete v článku o daňových nákladech.

Daňová (ne)uznatelnost reklamních předmětů

NSS se v rozsudku zabýval otázkou daňové uznatelnosti nákladů na koupi reklamních předmětů. Správce daně rozporoval náklady na jejich pořízení – vedly ho k tomu pochybnosti o rozsahu dodávky a využití předmětů v rámci podnikání dané firmy.

Podnik jako důkazy předložil pouze faktury, dodací listy a vzorky objednaných věcí. Neprokázal ovšem, že objednané reklamní předměty doopravdy převzal. Soud navíc v účetnictví objevil i další nesrovnalosti.

  • Firma například předložené faktury evidovala jako neuhrazené závazky, ale její dodavatel tvrdil, že za zboží už zaplatila, a to v hotovosti.
  • Pochybnosti vzbudily také faktury od jiného dodavatele. Předmět plnění uvedený na dodacím listu totiž nesouhlasil s vystavenou objednávkou.

Podnik nedostatek důkazů obhajoval také údajným zničením účetní evidence při povodni.

Podle správce daně firma nebyla schopna doložit skutečné převzetí zboží ani jeho využití reklamních předmětů pro svou ekonomickou činnost. Správce daně tedy předmětné faktury posoudil jako daňově neuznatelné, doměřil související daň z příjmů a stanovil sankce. NSS tento postup potvrdil.

Co si z toho vzít?

Rozhodnutí soudu opakovaně potvrzují, že k prokázání daňově uznatelných nákladů nestačí pouze zaúčtovat přijatou fakturu. Jako daňový subjekt musíte prokázat, že všechny deklarované náklady jsou oprávněné a skutečně souvisejí s Vašimi zdanitelnými příjmy.

Vedle smlouvy o poskytování služeb (kde je přesně specifikován obsah, rozsah i frekvence plnění) byste měli být vždy schopni prokázat, že k realizaci skutečně došlo, resp. docházelo průběžně, tedy doložit místo a čas poskytnutí reklamy.

TIP: Vhodným důkazem jsou fotografie – ideálně je pořizujte pravidelně. Myslete také na to, že se musí jednat o originály, pokud možno včetně vodotisku s časem a datem pořízení.

Nelamte si hlavu s daněmi

Nevíte, jak určit, které náklady jsou daňově uznatelné? S orientací Vám pomůže náš článek o daňových a nedaňových nákladech. A pokud potřebujete poradit s vedením účetnictví nebo daňovou agendou, neváhejte se na nás obrátit pomocí formuláře níže.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Mohlo by Vás také zajímat