Kategorie
Co dělá CEO, CFO, COO, CTO a další?
Kdo je CEO, nejspíš víte, ale tušíte, za co je zodpovědný CTO, co dělá COO a kdy se obrátit na CFO? Zjistěte, jaký je rozdíl mezi jednotlivými vedoucími pozicemi a jak mohou pomoci Vaší firmě v růstu.
Organizace top managementu
Rychlý rozvoj firem s sebou nese nutnost optimalizovat jejich řízení a delegovat pravomoci. Role a odpovědnosti vedoucích pracovníků se vyvíjejí, a s tím i jejich samotné označení. Ačkoliv úloha jednatelů a společníků zůstává stejná, pro vysoké manažerské posty se postupně mění.
Při organizaci top managementu se přechází k pojmenování Chief Officer (CxO), tedy vrchní důstojník. Se CEO a dalšími se tak běžně setkáte jak ve společnostech s ručením omezeným, tak v akciových společnostech.
Nejčastěji používané zkratky u vrcholového managementu
Zkratka | Anglický název | Český název |
---|---|---|
CEO | Chief Executive Officer | výkonný ředitel |
CFO | Chief Financial Officer | finanční ředitel |
CTO | Chief Technology Officer | technický ředitel |
COO | Chief Operating Officer | provozní ředitel |
CSO | Chief Sales Officer | ředitel prodeje |
CIO | Chief Information Officer | IT ředitel |
CMO | Chief Marketing Officer | marketingový ředitel |
CHRO | Chief Human Resources Officer | personální ředitel |
CDO | Chief Data Officer | datový ředitel |
CPO | Chief Product Officer | produktový ředitel |
CRO | Chief Risk Officer | ředitel pro řízení rizik |
V některých případech může jedna zkratka označovat více různých pozic. Například CCO znamená jak obchodního ředitele (Chief Commercial Officer), tak ředitele pro interní a externí komunikaci (Chief Communications Officer), ale i Chief Compliance Officer (ředitele pro dodržování právních nařízení) nebo Chief Customer Officer (manažera řízení vztahů se zákazníky) a další.
Řízení společnosti s ohledem na její cíle
Každá společnost přistupuje k řízení a strategickému plánování po svém. Náplň práce jednotlivých řídicích pozic se tak odvíjí od konkrétního odvětví, fungování firmy a její organizační struktury. Jeden člověk může vést více různých oblastí podniku a i majitel či jednatel může mít víc vedoucích rolí. CxO mají odpovědnost za specifickou část řízení firmy a její začlenění do celkového chodu podniku.
Připravili jsme pro Vás přehled vedoucích pozic, se kterými se můžete setkat nejčastěji.
CEO
Chief Executive Officer neboli výkonný ředitel je zodpovědný za strategické plánování společnosti. Úkolem CEO je růst a rozvoj podniku a dohled nad jeho provozem jako celku.
Stanovuje strategii a dlouhodobé cíle a zároveň se stará o jejich dosažení. V neposlední řadě zastupuje firmu při jednání s obchodními partnery a investory a bývá tváří firmy pro veřejnost. CEO může být zároveň i majitelem a v takovém případě se často označuje jako Founder CEO.
CFO
Chief Financial Officer je finančním ředitelem firmy. Má na starosti hospodaření s finančními zdroji a kapitálem společnosti a odpovídá za zajištění finanční prosperity a stability.
CFO spravuje rozpočet a dohlíží na finanční plánování, kontrolu a reporting. Do jeho kompetencí mimo jiné spadá i řádné zajištění vedení účetnictví a daňová agenda.
CTO
Chief Technology Officer čili technický ředitel zodpovídá za technické a technologické vedení podniku od plánování přes řízení vývoje až po vyhodnocení efektivity. CTO vyhledává inovace a zajišťuje jejich implementaci do interních procesů. V případě, že společnost nemá IT ředitele (CIO), stará se také o informační technologie a zabezpečení a ochranu dat, a to i před kybernetickými hrozbami.
COO
Chief Operating Officer je označení pro provozního ředitele společnosti. COO řídí a koordinuje provozní činnosti a zajišťuje efektivní fungování interních procesů. Stará se o dodržování environmentálních pravidel a bezpečnostních nařízení. Součástí povinností COO je optimalizace, monitorování a automatizace postupů.
Kdy rozdělit řízení společnosti
Nejčastějším důvodem, proč přistoupit k rozdělení úkolů a pravomocí, je stav, kdy současný způsob vedení neodpovídá potřebám podniku. Při růstu společnosti je prakticky nemožné, aby řízení všech oblastí zvládl majitel sám. Rozdělení pravomocí umožňuje zaměřit se na specifické oblasti a specializovat se na konkrétní úkoly, což podporuje další rozvoj firmy.
Interní vs. externí management
Zvolit silné a efektivní vedení společnosti je náročný úkol. K realizaci můžete přistoupit dvěma způsoby:
- Interní: Povýšením nebo jmenováním současného zaměstnance do manažerské pozice.
- Externí: Přijetím ředitele zvenčí, který nemá předchozí pracovní zkušenosti s Vaší firmou, ale přinese do ní své know-how a netrpí provozní slepotou. Externí management se někdy přijímá pouze na určitý projekt či na omezenou dobu.
Výběr mezi interními a externími vedoucími pracovníky je strategické rozhodnutí, které by mělo být založeno na konkrétních potřebách a cílech podniku. V některých případech může být přínosná kombinace obou, díky čemuž získáte hluboké porozumění společnosti a zároveň inovativní a neotřelý přístup.
Výhody interního managementu:
- Hlubší znalosti o společnosti.
- Porozumění interním procesům.
- Větší loajalita a důvěra.
Přínos externího managementu:
- Nová perspektiva a řešení problémů.
- Objektivnější hodnocení.
- Nové kontakty a znalosti.
Rozvíjejte své podnikání s jasnou strategií
Své podnikání můžete rozvíjet jak intuitivně, tak i pomocí přesných plánů.
- Vyjděte ze situační analýzy prostředí, ve kterém podnikáte.
- Pokračujte definováním vize, mise, hodnot a cílů své společnosti.
- A nezapomeňte si vypracovat byznys plán – v detailní klasické podobě nebo pomocí Lean Canvas.
Věnujte svou energii podnikání a formální povinnosti nechte na nás. Zajistíme za Vás jednání s úřady, změny ve společnosti, poskytneme Vám sídlo firmy a postaráme se o vedení účetnictví a potřebnou administrativu. Kontaktujte nás přes poptávkový formulář níže.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.