Kategorie
Průvodce povinnostmi po založení živnosti OSVČ
Začátky podnikání mohou být náročné. Přehledně Vás seznámíme s povinnostmi OSVČ – od daňových záležitostí a účetnictví přes odvody pojistného a registrace až po plánování a rozvoj podnikání. Zjistěte, na co nezapomenout po založení živnosti.
Povinnosti OSVČ přehledně:
- Začněte včas platit sociální a zdravotní pojištění
- Zvažte, jestli se Vám vyplatí paušální daň
- Zorientujte se v daních a účetnictví
- Naučte se správně vystavovat doklady
- Začněte používat datovou schránku
- Dejte si pozor na podvodníky
- Plánujte a rozvíjejte své podnikání
- Papírování vyřídíme kompletně za Vás
Začněte včas platit sociální a zdravotní pojištění
Registrací jako OSVČ na živnostenském úřadě jste se zároveň přihlásili k placení sociálního a zdravotního pojištění, což jsou pro Vás povinné platby (tzv. odvody). Zatímco za zaměstnance je odvádí zaměstnavatel, Vy si je jako osoba samostatně výdělečně činná musíte hradit sami.
Výše odvodů podobně jako daně z příjmu závisí na Vašem zisku a dále na tom, zda podnikáte na hlavní, nebo vedlejší činnost:
OSVČ na hlavní činnost
Hlavní činnost je podnikání „na plný úvazek“. Sociální a zdravotní pojištění tak platíte hned od prvního měsíce. Jaké jsou minimální zálohy?
Záloha na pojistné | 2024 | 2025 |
---|---|---|
Sociální | 3 852 Kč | 3 399 Kč pro nové OSVČ (novinka – snížená záloha v 1. roce podnikání) 4 759 Kč pro stálé OSVČ |
Zdravotní | 2 968 Kč | 3 143 Kč |
Celkem | 6 820 Kč | 7 902 Kč |
- Splatnost zálohy na zdravotní pojištění je vždy do 8. dne následujícího měsíce na účet Vaší zdravotní pojišťovny.
- Sociální pojištění stačí mít zaplacené do konce měsíce na účet příslušné okresní správy sociálního zabezpečení.
- Příklad: Když jste zahájili podnikání v únoru, zálohy na sociální pojištění musíte zaplatit do konce měsíce, zdravotní pak nejpozději do 8. března.
Pozor na to, že tyto platby jsou povinné i pro cizince, kteří podnikají v ČR.
OSVČ na vedlejší činnost
Vedlejší činnost je vnímána jako forma přivýdělku, a proto v prvním roce podnikání neplatíte odvody. Nejčastěji lidé vykonávají vedlejší činnost při zaměstnání nebo jako osoby, za které pojištění platí stát (např. důchodci, studenti do 26 let, osoby na rodičovské dovolené apod).
- Zdravotní pojištění: Jako podnikatel při zaměstnání neplatíte zálohy zdravotní pojišťovně. Zaplatíte je naráz až v případě zjištěného nedoplatku po podání ročního přehledu příjmů. Ostatní OSVČ na vedlejší činnost po prvním roce odvádějí zálohy, které si vypočítají na základě svého ročního přehledu.
- Sociální pojištění: Pojistné Vám bude případně doměřeno zpětně a následující rok už budete odvádět měsíční zálohy v minimální výši (pro rok 2025 u vedlejší činnosti ve výši 1 496 Kč). Ale pouze v případě, že Váš hrubý zisk (tj. příjem ponížený o související výdaje) přesáhne rozhodnou částku (v roce 2025 částka činí 111 736 Kč).
TIP: Nezapomeňte do 30 dnů od podání daňového přiznání také odevzdat přehled o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení a přehled o výši daňového základu své zdravotní pojišťovně.
Tyto doklady slouží k výpočtu doplatků či nedoplatků pojištění za uplynulý rok a k určení měsíčních záloh na další rok. I když platíte měsíční zálohy, je dobré odkládat si v průběhu roku část prostředků třeba na spořicí účet – pro případ, že byste po podání přehledů museli jednorázově doplácet větší částku.
Zvažte, jestli se Vám vyplatí paušální daň
Mimo samostatné odvody pojistného se můžete rozhodnout pro tzv. paušální daň. V rámci ní platíte každý měsíc pevně stanovenou částku (8 716 Kč v roce 2025) bez ohledu na to, kolik skutečně vyděláte. Tato částka zahrnuje sociální a zdravotní pojištění i daň z příjmu.
Výhodou je, že nemusíte podávat daňové přiznání (pokud splníte podmínky paušální daně). Živnostníkům s nízkými příjmy se však nemusí vyplatit – například při ročním příjmu 200 000 Kč zaplatíte v roce 2025 na paušální dani 104 592 Kč, což představuje více než polovinu Vašich příjmů. Vyplatí se zejména těm, kteří mají roční příjem mezi 700 000 a 2 000 000 Kč a využívají minimum daňových slev.
K paušální dani se musíte přihlásit už při zakládání živnosti anebo vždy do 10. ledna daného roku. Konkrétní částku platby pak zjistíte po zařazení do jednoho ze tří pásem podle svého obratu.
Zorientujte se v daních a účetnictví
Jako OSVČ (která nevyužívá režim paušální daně) máte povinnost odvádět daň z příjmu. Promyslete si dopředu, jak budete počítat své výdaje.
Jaké jsou způsoby zdanění OSVČ?
Podle povahy podnikání a finanční situace si budete na začátku podnikání pravděpodobně vybírat mezi prvními dvěma uvedenými způsoby zdanění OSVČ, které upravuje zákon o daních z příjmů:
- 1
Paušální výdaje
Nejjednodušší forma, při které evidujete jen příjmy a pohledávky, je vhodná zejména pro drobné živnostníky. Nemusíte evidovat výdaje, odečtete si je procentem od reálných ročních příjmů. Výše výdajů se odvíjí od oboru – řemeslníci a zemědělci mohou uplatnit až 80 % paušálních výdajů, u ostatních živností je to 60 %. Příjmy z jiného podnikání a pronájmu mají ještě nižší podíl (40 % a 30 %).
Příklad: Řemeslník s příjmem 500 000 Kč si může uplatnit paušální výdaje ve výši 80 %, což je 400 000 Kč. Pokud by jeho skutečné výdaje 400 000 Kč přesahovaly, byla by pro něj výhodnější daňová evidence, která mu umožní odečíst si všechny náklady.
- 2
Daňová evidence
Forma evidence, která Vám poskytne základní přehled o příjmech, výdajích, majetku a závazcích. Pro svou jednoduchost a přehlednost je vhodná pro živnostníky a menší firmy. Nevýhodou je nutnost schovávat si veškeré doklady a vést jejich evidenci.
- 3
Účetnictví
Jako OSVČ si dobrovolně můžete zvolit ještě třetí možnost – účetnictví (jeho náležitosti upravuje zákon o účetnictví). Přestože tento způsob umožňuje uplatňovat širší spektrum výdajů, většině OSVČ se nevyplatí kvůli vysokým nákladům na jeho zpracování. Účetnictví pro Vás bude povinné teprve tehdy, když Váš obrat přesáhne 25 milionů Kč za rok.
Jak spočítat daň z příjmu a podat daňové přiznání?
Základní sazba daně z příjmu fyzických osob činí 15 % a počítá se ze zisku (rozdílu příjmů a výdajů). Pokud se však Vaše příjmy přehoupnou přes 1 676 052 Kč za rok (tj. 36násobek průměrné mzdy pro rok 2025), bude se na Vás vztahovat vyšší sazba daně – 23 %.
Každý živnostník má povinnost podat daňové přiznání, které shrnuje všechny příjmy a výdaje za uplynulý rok a slouží k výpočtu daně z příjmu. Daňové přiznání je nutné podat elektronicky přes portál Moje daně nebo datovou schránku do 2. května každého roku. Zároveň je třeba uhradit případný nedoplatek na dani.
TIP: Nezapomeňte využít možnost snížení daně z příjmu pomocí daňových slev. Ty se odečítají až z vypočítané částky daně, kterou byste měli odvést státu. Díky tomu zaplatíte méně nebo dokonce nic. Pro všechny osoby lze uplatnit slevu na poplatníka (2 570 Kč měsíčně), další slevy už závisí na Vašem rodinném či zdravotním stavu.
Další možností jsou odečitatelné položky – ty snižují základ daně. Patří mezi ně typicky dary, úroky z hypotéky nebo platby na penzijní či životní pojištění, pokud splníte zákonné požadavky.
Jestliže v řádném daňovém přiznání zjistíte chybu, můžete podat tzv. opravné přiznání. Když však chybu odhalí finanční úřad, budete muset podat dodatečné přiznání.
Věděli jste, že dříve se OSVČ musely k dani z příjmu registrovat na finančním úřadě? Dnes už tato povinnost platí pouze pro právnické osoby. Živnostníci své zákonné závazky vůči finančnímu úřadu splní podáním daňového přiznání.
Vyplatí se Vám být plátcem DPH?
Plátcem DPH se můžete stát dobrovolně, nebo povinně – pokud Váš obrat za kalendářní rok překročí 2 miliony Kč. I když je administrativa plátce DPH složitější, může být pro Vás například v těchto situacích výhodnější stát se dobrovolným plátcem:
- Většinu zboží či služeb nakupujete od plátců DPH.
- Vaši zákazníci jsou převážně plátci DPH.
- Obchodujete i v zahraničí.
- Nakupujete zboží či služby v základní sazbě DPH, ale prodáváte ve snížené sazbě 12 %.
- Plánujete koupit hodnotný majetek.
Speciální formou plátce DPH je tzv. identifikovaná osoba. Tou se za určitých podmínek stává podnikatel, který obchoduje se zahraničím. Může to být třeba majitel e-shopu prodávající zboží do zahraničí, ale i grafik na volné noze, který si platí na Instagramu reklamu, případně využívá licenci k zahraničnímu programu.
Naučte se správně vystavovat doklady
Ať už jste plátce nebo neplátce DPH, vystavování dokladů je nedílnou součástí podnikání. Rozdíl je především v rozsahu informací, které musí být uvedeny v dokladu.
Jaké údaje je třeba vyplňovat do dokladů?
- 1
Neplátci DPH
- 2
Plátci DPH
Jsou povinni podle živnostenského zákona vydávat na žádost zákazníka doklad o prodeji zboží či poskytnutí služby formou faktury nebo účtenky. Ty musí obsahovat základní informace o prodeji – jako je datum, popis zboží nebo služby a cena.
Při prodeji speciálních výrobků (např. použitých, vadných) je nutné danou skutečnost do dokladu uvést.
Vystavují stejné doklady, ale navíc uvádějí informace o výši nebo sazbě daně z přidané hodnoty. Jde o tzv. daňové doklady a jejich náležitosti upravuje zákon o dani z přidané hodnoty.
U plátců DPH se vyskytují nejčastěji dva typy dokladů:
Zjednodušený daňový doklad je možné vystavit u částek do 10 000 Kč včetně DPH, ať už jde o hotovostní platbu či platbu předem. Musí obsahovat:
- identifikaci prodávajícího,
- DIČ prodejce,
- evidenční číslo dokladu,
- popis dodaného zboží/služby,
- datum vystavení dokladu a datum uskutečnění zdanitelného plnění,
- jednotkovou cenu bez daně a případnou slevu,
- cenu s DPH a sazbu DPH.
Běžný daňový doklad navíc musí obsahovat identifikaci kupujícího včetně DIČ, základ DPH, výši DPH zaokrouhlenou na koruny, jednotkovou cenu bez DPH a případnou slevu nezapočtenou v jednotkové ceně
Jaké jsou možnosti vystavování faktur?
Způsobů a nástrojů, jak vystavit fakturu, máte hned několik:
- Ruční vystavování faktur – vhodné v případě, že vystavujete minimální množství faktur. Nevýhodou je časová náročnost a větší chybovost.
- Online fakturační aplikace – fakturační aplikace Vám umožní vystavovat faktury odkudkoliv. Obvykle je můžete propojit s účetnictvím a bankovnictvím, takže máte všechny doklady přehledně na jednom místě (např. Fakturoid, mPohoda…).
- Účetní programy – poskytují komplexní řešení pro vedení účetnictví, přičemž možnost vystavovat faktury je pouze jednou z mnoha funkcí. Pro živnostníky je většinou účetní software zbytečný.
Začněte používat datovou schránku
Jakmile si založíte živnost, stát Vám automaticky zřídí datovou schránku – zabezpečený online prostor pro komunikaci s úřady. Datová schránka je pro všechny podnikatele povinná a její zřízení i používání pro komunikaci s úřady je zdarma.
Využijete ji například pro zasílání přehledů ČSSZ, zdravotní pojišťovně nebo pro podání daňového přiznání. K přihlášení můžete využít Identitu občana nebo přístupové údaje, které Vám přišly po založení živnosti v obálce se žlutým pruhem.
Pokud dopis neobdržíte, po přihlášení do portálu datových schránek prostřednictvím Identity občana se Vám přístupové údaje zobrazí na displeji telefonu nebo PC. Druhou možností je osobní žádost na Czech POINTu, kde po ověření totožnosti obdržíte nové údaje.
Svou schránku nezapomeňte aktivovat do 15 dnů – přístup najdete na Portálu občana nebo na adrese Mojedatovaschranka.cz.
Dejte si pozor na podvodníky
Krátce po získání živnosti Vám nejspíš začnou chodit dopisy s výzvou k platbě nebo s přiloženou složenkou týkající se registrace do nejrůznějších rejstříků, zápisu do komory živnostníků apod. Formou i vzhledem se snaží vzbudit dojem, že jde o státní instituci, které musíte zaplatit. Živnostenský úřad by však takto peníze nevymáhal. Jsou to soukromé firmy, které zneužívají neznalosti podnikatelů ohledně povinných plateb.
S podvody na podnikatele se však můžete setkat i v online prostoru. Proto je třeba zabezpečit svá data a mít se na pozoru před sofistikovanými útoky, které Vás mohou připravit o peníze.
Plánujte a rozvíjejte své podnikání
Vytvořte si byznys plán
Pokud ještě nemáte byznys plán, je vhodné promyslet si rozvoj svého podnikání hned na začátku. Aby Vám podnikatelský plán pomohl ukazovat správný směr, měl by pro sledování Vašeho pokroku obsahovat jasné a měřitelné cíle (tzv. SMART cíle).
Pokud si nevíte rady, jak začít, zkuste si vytvořit jednoduchý plán formou přehledné tabulky s využitím metody Lean Canvas.
V našich šablonách ke stažení najdete vzor byznys plánu i metody Lean Canvas zdarma.
Využívejte projektové řízení
Na začátku podnikání je vhodné zaměřit se na procesy, abyste ušetřili čas i peníze. Zrychlit a zjednodušit práci můžete díky digitalizaci administrativy, ať už jde o faktury, smlouvy nebo jiné důležité dokumenty.
S online účetním softwarem navíc nemusíte hlídat termíny splatnosti nebo si pamatovat důležité platby – systém to pohlídá za Vás a Vy se můžete soustředit na důležitější věci.
Stejně tak stojí za to využít nástroje pro projektové řízení, jako jsou např. platformy Caflou, Asana nebo Freelo, ve kterých si přehledně nastavíte, co je třeba udělat, kdo na čem pracuje a kdy mají být úkoly hotové.
Získáte tím přehled a kontrolu nad prací a navíc jistotu, že Vám nic důležitého neproklouzne mezi prsty. Díky tomu také zjistíte, kde je prostor pro zrychlení a co můžete zlepšit, aby byla práce efektivnější.
Přilákejte zákazníky marketingem
Nezapomeňte ani na marketing, který je klíčem k rozšiřování povědomí o Vaší značce a nabídce. Definujte si a oslovujte správnou cílovou skupinu, budujte komunitu.
Při plánování strategie se neobejdete bez marketingového mixu, což je soubor vzájemně provázaných nástrojů – oblastí, které Vám pomohou komplexně přemýšlet nad Vaší nabídkou, ale i procesy.
Říkejte si o zpětnou vazbu, která Vám pomůže zlepšovat Vaše služby či produkty.
Papírování vyřídíme kompletně za Vás
Během podnikání nejspíš zjistíte, že úspěch nezávisí pouze na dobrém nápadu a schopnosti poskytovat kvalitní služby nebo produkty, ale také na efektivní práci s daněmi a vedením daňové evidence. Díky tomu si můžete výrazně snížit daňovou povinnost a ušetřit nemalé částky.
Nemáte čas prokousávat se množstvím informací ani hlídat termíny podání? Obraťte se na nás, rádi Vám zpracujeme daňové přiznání. Kontaktujte nás přes formulář níže.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.