Kategorie
Jak účtovat zákaznické věrnostní programy
Národní účetní rada schválila novou interpretaci I-41 ohledně věrnostních programů pro zákazníky.
Co je I-41?
Interpretace je obecný názor Národní účetní rady na problematiku zákonů týkajících se účetnictví. V případě I-41 je to názor NUR na věrnostní programy a jako takový není právně závazný. Účetním proto slouží hlavně jako pomocný zdroj informací.
Co říká tato interpretace?
I-41 vysvětluje, jak má dodavatel věrnostních programů (např. slevové kupóny, věrnostní kredity, poukázky na zboží zdarma apod.) tyto nároky na budoucí odměny zpracovat ve svém účetnictví.
Účetním se doporučuje, aby používali jednu z následujících možností:
- Alokace výnosů ze současných dodávek do budoucna na dobu uplatnění nároků odběratelů plynoucích z věrnostních programů (tzv. výnosová varianta);
- Vytvoření účetní rezervy na náklady vzniklé z věrnostních programů.
Národní účetní rada označila výnosovou variantu za preferované řešení a v textu interpretace (odstavce 7–10) rozebírá jednotlivé případy, které mohou u dodavatelů nastat.
Výnosové řešení
Výnosové řešení platí pro situaci, kdy dodavatel přizná zákazníkovi věrnostní kredity. Pojmem věrnostní kredity se značí všechny věrnostní programy, díky kterým zákazníci mohou v budoucnu dostat produkty zdarma, slevy apod. Pro účetnictví potom platí následující:
- Celková částka tržeb od zákazníků z výchozího prodeje se rozdělí mezi výnosy z transakce a výnosy připadající na věrnostní kredity.
- Celkový výnos se přidělí věrnostním kreditům na základě relativního poměru cen produktů zdarma nebo se slevou k základní složce prodejní transakce.
- Bere se v úvahu odhadovaný počet pravděpodobně využitých kreditů.
Potřebujete pomoci s vedením účetnictví? Tak se nám ozvěte. Domluvíme si první konzultaci zdarma a uvidíte, že své účetnictví už budete moct pustit z hlavy.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.