Placení daní těší málokoho. Nejenže část vydělaných peněz povinně odvádíte státu, ale nemine Vás ani papírování a případné kontroly. Možná Vás tedy zaráží, proč by se někdo k některé dani hlásil dobrovolně. V případě daně z přidané hodnoty je odpověď nasnadě – řadě firem se totiž vyplatí. Patříte mezi ně? Zjistěte, jak se dobrovolně registrovat k DPH.
Povinná versus dobrovolná registrace k DPH
V článku o plátcovství DPH jsme vysvětlili, že se podnikatelé povinně registrují k placení DPH, pokud jejich obrat za posledních 12 měsíců přesáhne 2 000 000 Kč. Plátcem DPH se může stát právnická i fyzická osoba (tedy firma i OSVČ). K plátcovství DPH je také možné se přihlásit dobrovolně, i když podmínku na výši obratu nesplňujete.
Má to ale jeden háček – registraci musí povolit správce daně. Nikdo Vám tedy nezaručí, že se z Vás po odevzdání příslušných formulářů a dokumentů plátce DPH skutečně stane. Své šance však výrazně zvýšíte dodáním kvalitních podkladů a doplňujících informací ohledně Vaší podnikatelské činnosti.
TIP: U dobrovolné registrace je důležité poskytovat plnění spojená s nárokem na odpočet daně (tuto podmínku nesplňují např. různé finanční služby.
Proč se stát plátcem DPH?
Na úvod připomeňme, že jako plátce DPH můžete takzvaně uplatnit odpočet daně na vstupu. Zjednodušeně to znamená, že od daně na výstupu, čili daně vybrané od svých odběratelů, odečtete daň na vstupu (kterou jste zaplatili svým dodavatelům). Uvedený model má samozřejmě celou řadu výjimek. Státu pak odvedete pouze rozdíl těchto dvou částek, který vypočítáte v daňovém přiznání.
Plátcovství se vyplatí zejména v situaci, kdy obchodujete s dalšími plátci DPH nebo když se na Vaše výstupy uplatňuje nižší sazba DPH než na přijaté a použité vstupy. Kromě toho firma stoupne v očích odběratelů, obzvláště těch zahraničních. Vaše zboží pro ně totiž bude v porovnání s dodavateli-neplátci levnější.
TIP: Přečtěte si také, jaká má placení DPH úskalí a komu se nejspíše nevyplatí.
Jak se dobrovolně registrovat k DPH?
Použijte formulář: přihlášku k registraci DPH na webu finanční správy (sekce Registrace => Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty). Veškerá komunikace s finančním úřadem následně probíhá online přes datovou schránku.
Do přihlášky k registraci vyplňujete mimo jiné tyto informace:
- identifikační údaje (OSVČ nebo firmy),
- sídlo,
- čísla bankovních účtů,
- očekávaný roční obrat (případně také poslední roční obrat),
- důvod dobrovolné registrace.
Na rozdíl od povinného přihlášení k DPH můžete dobrovolnou registraci provést kdykoliv. Správce daně má následně 30 dní na vyjádření. Tato lhůta se však může prodloužit, pokud se Vás bude úřad doptávat na další detaily. Jestliže Vaši žádost schválí, plátcem DPH se stáváte následující den po oznámení rozhodnutí.
Jak zvýšit šanci na úspěšnou registraci?
Abyste podpořili schválení dobrovolné registrace k DPH, doporučujeme si připravit také další podklady o své firmě. Správce daně totiž velmi často žádá o doplňující informace, které ho mají přesvědčit o legitimitě Vašeho podnikání.
Požadavky se různí například podle toho, jak dlouho podnik funguje. U firem s delší historií úředníky zajímají různé doklady a smlouvy, nové firmy musí často doplňovat údaje z podnikatelského záměru.
Nejčastěji chce finanční správa znát podrobnosti o:
- skutečném sídle a provozovnách společnosti,
- technickém a personálním zabezpečení Vaší činnosti,
- účetnictví, financování a ekonomické situaci,
- marketingové činnosti firmy,
- dodavatelích a odběratelích.
Doporučujeme proto k přihlášce rovnou připojit relevantní smlouvy, například s dodavateli či zaměstnanci. Hodit se mohou také nájemní smlouvy, výpis z katastru nemovitostí nebo Vašeho účtu. Přiložením dokumentace celý proces urychlíte.
Chcete se vyhnout zdlouhavému papírování? S registrací k DPH Vám rádi pomůžeme. Stačí se nám ozvat přes kontaktní formulář níže.
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.