Na co nezapomenout při přerušení živnosti

Potřebujete si dát pauzu? Pak je lepší živnost pozastavit. Nic Vám nebrání se k ní za několik let zase vrátit a po obnovení živnosti pokračovat v podnikání. Přečtěte si návod, jak přerušit živnostenský list.

Přerušit, nebo ukončit živnost?

Důvodů, proč živnostník musí přistoupit k přerušení živnosti, může být mnoho. Může jít například o zdravotní či finanční důvody, přechod na firmu či např. ukončení sezóny.

Pozastavení živnosti je výhodné pro ty, kteří vědí (nebo alespoň předpokládají), že se k podnikatelské aktivitě za určitou dobu opět vrátí. Zrušení a opětovné zakládání živnosti by se nevyplatilo, protože byste museli znovu platit správní poplatek.

Víte, že se k podnikání už nechcete vrátit? Přečtěte si článek o ukončení živnosti.

Jaké instituce oslovit pro přerušení živnosti?

Když se rozhodnete živnost přerušit, je dobré vědět, že to můžete udělat vždy na určité období, např. na měsíce nebo roky. Dobu přerušení si stanovíte sami. Živnost ale není možné pozastavit na dobu neurčitou.

S přerušením živnosti je spojeno několik povinností. Musíte ho nahlásit do 8. dne následujícího měsíce:

  • správě sociálního zabezpečení
  • své zdravotní pojišťovně

Tím Vám odpadne povinnost platit zálohy na pojistné. Mějte ovšem na paměti, že období přerušení se tím pádem nezahrnuje jako odpracovaná doba pro nárok na důchod.

Pozor na to, že ukončení i přerušení živnosti není jen formalita, ale má dopady do daní.

Dále o přerušení do 15 dnů informujte finanční úřad.

Na živnostenský úřad přerušení striktně hlásit nemusíte, je lepší to udělat. Za datum přerušení je považován den, kdy je oznámení na úřad doručeno, popř. pozdější termín uvedený v oznámení. Živnost můžete pozastavit na kterémkoliv živnostenském úřadu, nemusí jít o úřad v místě Vašeho bydliště.

Pokud si chcete proces zjednodušit, přerušte podnikání vyplněním změnového listu Jednotného registračního formuláře (kolonka 05, kde vyplníte období přerušení).

Přes formulář můžete pozastavení rovnou oznámit všem výše uvedeným institucím. Vždy si však raději zkontrolujte, že oznámení obdržely a zpracovaly. Ohlášení podáte osobně na CRM (živnostenský úřad nebo pobočka Czech POINT) nebo zašlete příslušnému živnostenskému úřadu poštou či elektronicky s elektronickým podpisem, případně do datové schránky.

Pokud ještě nemáte zaměstnání, které bude navazovat na podnikání, a chcete předejít tomu, abyste zůstali bez prostředků, měli byste se zaregistrovat na úřadu práce.

Komu dát vědět o přerušení živnosti?

Kam hlásit přerušení živnosti

Proces obnovení živnosti

Když živnost obnovujete přesně v datu, které jste nahlásili při přerušení, není nutné oznamovat obnovení živnostenskému úřadu. Pokud se vracíte k činnosti dříve, jste povinni toto písemně oznámit a teprve poté můžete v podnikání pokračovat. Opět využijete změnový list JRF.

Informaci o obnovení živnosti nesmíte zapomenout rovněž nahlásit správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně, a to opět do 8. dne následujícího měsíce.

Zrušení živnosti

Pokud dojdete k názoru, že chcete živnost zrušit definitivně, můžete využít Jednotný registrační formulář, který vyplníte a použijete nejen na živnostenském úřadu, ale také na finančním úřadu nebo správě sociálního zabezpeční a zdravotní pojišťovně. O zrušení musíte informovat živnostenský úřad.

Pokud byste potřebovali pomoci s pozastavením nebo zrušením živnosti, jsme Vám k dispozici. Zavolejte nám, napište e-mail nebo vyplňte formulář pod článkem a my se Vám ozveme.

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromíSmluvní podmínky společnosti Google.

Mohlo by Vás také zajímat