Pod anglickým pojmem „stakeholders“ se skrývají různé zájmové skupiny, které jsou navázané na danou společnost. Doslovný překlad tohoto výrazu neexistuje, v obchodním prostředí se proto běžně používá v originálním znění.
Kdo patří mezi stakeholdery?
V zásadě všechny fyzické a právnické osoby, které mají vliv na činnost podniku nebo které podnik svým fungováním ovlivňuje. Nejde tedy pouze o akcionáře (shareholders), nýbrž o mnohem početnější skupinu subjektů.
Mezi typické stakeholdery se řadí:
a) interní zájmové osoby
- zaměstnanci,
- vlastníci,
- management podniku.
b) externí zájmové osoby
- zákazníci,
- dodavatelé a obchodní partneři,
- věřitelé,
- stát,
- občanská sdružení a neziskové organizace,
- veřejnost (například lidé, kteří žijí v okolí vaší továrny).
Jednotliví stakeholdeři mají různé (a často protichůdné) zájmy, proto je důležité s nimi komunikovat a vzájemné vztahy aktivně řídit. Touto činností se zabývá tzv. stakeholder management (řízení zainteresovaných stran).
STÁLE NEMÁTE JASNO? NAPIŠTE NÁM!
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.