Franšíza, někdy nesprávně označovaná jako „frančíza”, je podnikatelský model založený na spolupráci známé značky s nezávislými podnikateli. Jde o koncept oblíbený zejména u nadnárodních řetězců – například fast foodů, drogerií nebo realitních kanceláří.
Samotný pojem franšíza pochází z anglického „to franchise”, což znamená udělit povolení nebo licencovat. A právě v tom spočívá podstata frašízingu.
Jak franšíza funguje v praxi?
Známá značka (například McDonald’s) za poplatek dovolí jiným podnikatelům, aby prodávali produkty (nebo poskytovali služby) jejím jménem. Podnikatel tak získá osvědčený obchodní model a známý brand – a do značné míry si zachová vlastní nezávislost. Jeho podnik přitom navenek působí jako součást známého řetězce.
Franšízor, tedy poskytovatel licence, předá podnikateli (franšízantovi) své know-how, technologické postupy a podobně. Ten se mu za to zaváže odvádět pravidelný poplatek, typicky podíl z tržeb. Navíc musí dodržovat výrobní standardy a regulace stanovené frašízorem.
Franšízant díky osvědčené značce získá výhodnou startovní pozici na trhu, ovšem za cenu počáteční investice a průběžných poplatků.
STÁLE NEMÁTE JASNO? NAPIŠTE NÁM!
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.