Zjednodušeně řečeno, datová schránka funguje jako e-mail mezi orgány veřejné moci a kýmkoli, kdo má schránku zřízenou. Využívá se tedy zejména pro komunikaci s úřady a jinými subjekty veřejné správy, například s úřadem práce, s finančním nebo katastrálním úřadem. Za poplatek však může být využita i pro komunikaci se subjekty mimo státní správu, například bankami nebo pojišťovnami.
Využívání datové schránky je povinné pro:
- úřady,
- právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku.
Fyzické osoby si mohou schránku zřídit dobrovolně; každý, kdo si ji založí, ji však musí následně ke komunikaci s úřady používat.
Datovou schránku lze založit třemi způsoby:
- Online: založení přes portál eIdentita, který nabízí několik alternativ přihlášení, mezi které patří eObčanka, služba mojeID nebo bankovní identita.
- CzechPOINT: schránku si můžete založit i na kontaktních místech CzechPOINT. Na stejných pobočkách můžete také žádat o zneplatnění přístupových údajů, jejich obnovu nebo o znepřístupnění datové schránky.
- Poštou: třetí možností je zaslání formuláře s úředně ověřeným podpisem. Potřebný formulář si můžete vytištěný vyplnit ručně nebo využít speciální program Software602 Form Filler.
Mezi výhody datové schránky patří:
- jistota, že zprávy dorazí rychle a bezpečně,
- jednoduché prokázání doručení dokumentu,
- možnost zasílat korespondenci kdykoli a odkudkoli.
STÁLE NEMÁTE JASNO? NAPIŠTE NÁM!
Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.