Jake&James > Slovník pojmů > Datová schránka
Zpět na všechny pojmy

Datová schránka

Zjednodušeně řečeno, datová schránka funguje jako e-mail mezi orgány veřejné moci a kýmkoli, kdo má schránku zřízenou. Využívá se tedy zejména pro komunikaci s úřady a jinými subjekty veřejné správy, například s úřadem práce, s finančním nebo katastrálním úřadem. Za poplatek však může být využita i pro komunikaci se subjekty mimo státní správu, například bankami nebo pojišťovnami.

Využívání datové schránky je povinné pro:

  • úřady,
  • právnické osoby zapsané v obchodním rejstříku.

Fyzické osoby si mohou schránku zřídit dobrovolně; každý, kdo si ji založí, ji však musí následně ke komunikaci s úřady používat.

Datovou schránku lze založit třemi způsoby:

  1. Online: založení přes portál eIdentita, který nabízí několik alternativ přihlášení, mezi které patří eObčanka, služba mojeID nebo bankovní identita.
  2. CzechPOINT: schránku si můžete založit i na kontaktních místech CzechPOINT. Na stejných pobočkách můžete také žádat o zneplatnění přístupových údajů, jejich obnovu nebo o znepřístupnění datové schránky.
  3. Poštou: třetí možností je zaslání formuláře s úředně ověřeným podpisem. Potřebný formulář si můžete vytištěný vyplnit ručně nebo využít speciální program Software602 Form Filler.
 

Mezi výhody datové schránky patří:

  • jistota, že zprávy dorazí rychle a bezpečně,
  • jednoduché prokázání doručení dokumentu,
  • možnost zasílat korespondenci kdykoli a odkudkoli.

STÁLE NEMÁTE JASNO? NAPIŠTE NÁM!

Kontaktní informace

Napište nám a my se Vám
ozveme do 24 hodin.

Tuto stránku chrání služba reCAPTCHA a vztahují se na ni Zásady ochrany soukromí a Smluvní podmínky společnosti Google.